[column] Hoe ontwikkelt AI zich in 2019?

  • Online
  • 16 jan 2019 @ 11:36
  • Link
  • Cyril Westerhof
    Cyril Westerhof

    Country Manager Benelux
    RTB House
  • SmartphoneApps

Het afgelopen jaar stond in het teken van de ontwikkeling van artificial intelligence (AI). Op steeds meer vlakken in ons leven komen we integratie met AI tegen.

Van AI-gestuurde apps tot smartphones en diensten die gepersonaliseerde aanbevelingen doen. Maar in 2019 moeten we geen baanbrekende AI-revolutie verwachten, aldus Cyril Westerhof, countrymanager Benelux bij RTB House.

In eerste instantie was het doel van AI om computers slimmer te maken door ze te laten nadenken en redeneren als mensen. De huidige focus ligt meer op het nemen van verantwoordelijkheid voor AI en om de technologie toegankelijk te maken voor iedereen – van bedrijven tot eindgebruikers.

AI-verantwoordelijkheid: strijd tegen nepnieuws

Het beste voorbeeld van AI-verantwoordelijkheid? Het afgelopen jaar zijn we bedolven onder nepnieuws. Om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen, zullen veel persbureaus en nieuwssites op AI gebaseerde tools ontwikkelen om onjuiste informatie te filteren. Met als doel het internet veiliger, betrouwbaarder en praktischer te maken voor alle gebruikers. Maar, waarom is daar AI voor nodig? Het antwoord is simpel. De enorme hoeveelheid nieuws en informatie, inclusief de hoeveelheid nepnieuws, groeit als nooit tevoren. Met AI is het mogelijk om deze berg aan data te analyseren, en de rotte appels eruit te filteren.

Een ander voorbeeld is generative adversarial networks (GAN). Dit is een op AI gebaseerde techniek, waarmee gebruikers een realistische foto of video van een persoon kunnen namaken. Zo ging er in 2017 een video van een nepspeech van Obama viral. Het incident illustreerde hoe eenvoudig het creëren van nepcontent is. Maar voor elke actie is er een reactie. Nieuwe GAN-technologieën zullen de komende jaren worden ingezet om nepcontent te onderscheppen.

AI-toegankelijkheid: van bedrijven tot producten

Tot op de dag van vandaag staan de grote technologiebedrijven aan het roer van de meeste AI-projecten. Ze onderzoeken vooral mogelijkheden voor intern gebruik, waaronder de ontwikkeling van neurale netwerken en het ondersteunen van leerprocessen met AI. Soms delen bedrijven hun innovaties met gebruikers. Zo ontwikkelde Google een voice-assistent en bracht NVIDIA computers op de markt bedoeld voor gaming, grafische vormgeving en eenvoudige berekeningen.

Nu AI steeds populairder wordt, specialiseren bedrijven zich steeds meer in hardware die de verwerkingsmogelijkheden van op AI gebaseerde programma's en tools verbeteren. Het doel is om de algemene prestaties te verbeteren. Hierdoor kan AI nu niet alleen worden geïmplementeerd in computers en door bedrijven voor gegevensanalyse, maar ook in zelfrijdende auto's.

Dit jaar zal de nadruk liggen op de ontwikkeling van hardware voor eindgebruikers. AI zal geïntegreerd worden in steeds meer tools en diensten die beschikbaar zijn voor iedereen. Bijvoorbeeld smartphones met gezichtsherkenning, camera’s die met behulp van AI de kwaliteit van foto’s kunnen verbeteren, advertenties die gepersonaliseerde content laten zien en muziekapplicaties en streamingplatforms die aanbevelingen doen gebaseerd op je gebruikersprofiel. Deze ontwikkelingen spelen op dit moment al en zullen in 2019 alleen maar verder gaan.

Op zoek naar jong AI-talent

AI was in het verleden het nieuwste van het nieuwste. Alleen bedrijven met specifieke tools, veel data en veel tijd en geld konden de technologie ontwikkelen en implementeren. Maar in 2019 zal de kennis over AI zich verspreiden. En omdat AI toegankelijk wordt voor het brede publiek, zullen er mensen zijn die zich willen verdiepen in de technologie.

Grote bedrijven beseffen zich dit maar al te goed en spelen hierop in. Ze hebben in de toekomst specialisten nodig voor nieuwe functies. Daarom werken bedrijven samen met universiteiten en ontwikkelen ze speciale onderwijsprogramma’s om jonge talent kennis te laten maken met en te interesseren voor AI. Deze zoektocht naar jong AI-talent zal alleen maar intenser worden.

Kortom, 2018 was een baanbrekend jaar voor AI. In 2019 zullen we ons echter meer bewust worden van deze technologie en zullen we AI naar verwachting steeds meer integreren in ons dagelijks leven. De komende jaren zullen we ons richten op de verdere ontwikkeling van op AI-gebaseerde technologieën, die ons leven eenvoudiger zullen maken, niet alleen op dit hoge niveau van abstracties, maar in ieder geval thuis en in ons werk.

Cyril Westerhof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken